Så lyckas du med rekryteringen

recruitment_358427993

I en alltmer lättrörlig och flexibel arbetsmarknad är rekrytering och nyanställning en ständig process, varför allt mer tid och resurser läggs på att ha en förstklassig rekryteringsfunktion. Även om man jobbar hemifrån, kan man komma till punkten då man behöver rekrytera någon ny till sitt team.

Men hur gör jag? frågar du kanske. För dig som hittills har improviserat eller gått på känslan är det dags att tänka om:

Rekrytering – Sex tips

  1. Sociala medier
    Arbeta långsiktigt med marknadsföring av företaget: lyft fram anställda och berätta om vardagshändelser i företaget, t ex genom en blogg eller liknande.
  2. Definiera din kandidat – kravprofil
    Var står vi idag?
    Vad är vår målsättning?
    Vilka kompenser söker vi? Vilka är krav och vilka är önskemål?
  3. Kompetensinriktad intervju
    Använd de 2-4 kompetenser du har bedömt avgörande för tjänsten och ställ öppna frågor, så att kandidaten kan svara fritt med egna ord.
  4. Kontakta referenser
    Kontakta minst två tidigare chefer och försök med öppna frågor få fram både positiva och negativa sidor.
  5. Svar till de sökande – återkoppling
    Behandlar du alla sökande lika professionellt? De som idag inte blir anställda kan
    imorgon vara dina kunder. Vilken uppfattning får de av företaget? Kunnighet, artighet och respekt – eller slarv, nonchalans och förakt?
  6. Få hjälp av konsulter. Kolla möjligheterna att få hjälpa av rekryteringsfirmor och specialister som kan hitta den perfekta personen till ditt företag.

En felaktig rekrytering kan orsaka väsentligt större problem än att personen måste avskedas. Internt missnöje, irriterade kunder, kriminella handlingar, listan är lång på händelser som för lång tid framåt kan få negativa effekter för företaget – både stämningen inom organisationen och företagets bild utåt.

Så att lägga ner ett grundligt arbete för att hitta rätt kandidat är ingen kostnad, utan en klok investering för framtiden.